Magyarországon szinte szentségtörés, de városban 50-55 km/h-val, autópályán pedig 100 km/h-val haladva kevesebb a baleset és jóval kisebb a fogyasztás. A „lassabb láb” 14 percenként 1200 forint megtakarítást jelent: lehet gazdaságosan is vezetni.
Hétköznapjaink során rengeteg tevékenységet rutinszerűen végzünk, általában ebbe a kategóriába tartozik az autóvezetés is. Talán nem is gondolunk bele, de vezetési stílusunk nagy hatással van környezetünkre és a pénztárcánkra is.
Ha valaki ezek kímélése okán hajlandó lemondani a száguldás – de valljuk be legtöbbször a „kivagyiság” – élményéről, nekik szól az eco-driving - öko-vezetés vagy gazdaságos vezetés módszere. Lényege, hogy némi odafigyeléssel és bizonyos vezetéstechnikai elemeket alkalmazva csökkenthető az autó károsanyag-kibocsátása és fogyasztása is. E trükkök elsajátításával a hagyományos vezetési stílushoz képest akár 20 százalékkal csökkenthető az üzemanyagfogyasztás és a környezetben okozott kár is.
További előnye az eco-drivingnak, hogy növeli a biztonságot és csökkenti a stresszt: a biztonságos vezetés alapfeltétele ugyanis a körültekintő, az időjárási és útviszonyoknak megfelelő, egyenletes sebességgel (kevesebb gyorsítás és fékezés) történő vezetés. Felmérések szerint a balesetekből eredő, illetve az ahhoz kapcsolódó költségek akár 25 százalékát megtakaríthatjuk az öko-vezetéssel, míg a balesetek száma legalább 10 százalékkal csökkenthető.
Hasonlítsuk össze, mit is jelent ez a gyakorlatban költség és károsanyag-kibocsátás szempontjából. Egészen más eredményt kapunk, ha egy adott forgalmi szituációt sportos, agresszív vezetéssel oldunk meg, és mást, ha az eco-driving módszereit alkalmazzuk.
Ilyen típusú tesztekből sokat találni. Az Origo szerint például átlagosan 55 km/h-val haladva, ha intenzíven gyorsítunk és fékezünk egy középkategóriás autó fogyasztása 10,3 liter, míg finom gázadással és fékezéssel 6 literes fogyasztást is elérhetünk. A sebességet is az igényeinknek megfelelően érdemes megválasztani. Autópályán 100 km/h-val haladva az említett autó 4,6 literes fogyasztást produkált, míg 130 km/h-nál ez az érték már 7,7 liter volt. A sebességkülönbség 3 literrel kevesebb fogyasztást és 14 perccel több utazást jelent minden 100 kilométeren. Ha úgy vesszük, 14 perc alatt 1200 forintot spórolhatunk meg.
Az RTL klub riportjában is hasonló eredmények és hasznos tippek hangzanak el. Például igyekezzünk a lehető legkevesebbet fékezni, és inkább lassan csorogjunk az olyan útszakaszokon, ahol ez muszáj. A megállásból újra gyorsítás ugyanis hatszor annyi energiát, így üzemanyagot igényel, mint egy lassú tempóból történő felgyorsulás.
Nehogy azt gondoljunk, hogy az üzemanyaggal történő takarékoskodás és az ehhez köthető technikák új keletűek. Bár ma már talán kissé megmosolyogjuk, ebből a ’80-as években készült videóból megtudhatjuk, hogy miért fontos a gyújtás beállítása, és hogy a nem megfelelő elektród hézag 2-3, míg a nem megfelelően beállított porlasztó akár 20-30 százalékkal is növelheti az üzemanyagfogyasztást.
Cikkünket megtalálja a hir24 portálon is!
A minimális többletsúly, a felesleges légellenállás felszámolása már önmagában csökkenti az autó üzemanyag-fogyasztását. Óvatos gázadással és kiegyensúlyozott, nyugodt vezetéssel további 20-30 százalékot spórolhatunk.
Sorozatunk előző részeiben sok szó esett az eco-driving, magyarul a gazdaságos vezetés előnyeiről és hasznairól. A következőkben felsorolunk néhány fontos tippet, technikát, amelyek segítségével mindezeket realizálhatjuk.
Indulás előtt
Szabaduljunk meg a felesleges terhektől. Az autóból ki kell pakolni minden olyan súlyt, amire épp nincs szükség, hiszen minél nehezebb a jármű, annál jelentősebb a fogyasztása: 48 kg többlet súly legalább 2 százalékkal emeli meg a benzinszámlánkat. Amikor nem használjuk, szereljük le a tetőcsomagtartót és minden egyéb, tárolásra, rögzítésre alkalmas eszközöket a kocsi tetejéről. Ezek növelik a légellenállást, így az autó többet fogyaszt.
Tervezzük meg az útvonalunkat. Ha eltévedünk, vagy ha nagy kerülőkkel érünk el a célunkhoz, netán céltalan bolyongunk, feleslegesen pazaroljuk az üzemanyagot. Vásároljuk meg előre, vagy online az autópálya matricát, így elkerülhetjük a felesleges megállásokat, újraindulásokat. Fűzzük fel a rövidebb utakat egy szálra. A motor hideg indítása ugyanis a legkevésbé hatékony, ezért érdemes a rövidebb útjainkat összeszervezni ahelyett, hogy sok kicsit bonyolítanánk. Például kiugrani a boltba, levinni a hulladékot a szelektív gyűjtőkbe, összeszedni a gyerekeket az iskolában…
Mindig fontoljuk meg az alternatív lehetőségeket. Rövidebb utakra gyalog vagy kerékpárral induljunk. A városban érdemesebb a tömegközlekedési eszközöket használni az autónk helyett. Egy, az USA-ban végzett felmérés szerint az auóthasználatunk 50 százalékát 5 kilométeren belül bonyolítjuk. Ellenőrizzük a gumik nyomását. A nem megfelelően felfújt kerék nehezebben gurul, így akár hat százalékkal is több üzemanyagot igényel a görgetésük.
Ellenőrizzük a légszűrőket. Az eltömődött légszűrő miatt nem jut elég levegő a motorba, ami rontja a teljesítményét és 10 százalékkal több üzemanyagot fogyaszt. Húzzuk ki a korábban az autóra kötött kiegészítőket. (GPS, zenelejátszó, töltő stb.) Ezek az autó elindításával automatikusan áramot vesznek fel, így csak azokat hagyjuk bedugva, melyeket valóban használni szeretnénk.
Út közben
Tojás- gázadás. Ezzel az óvatos gázadással – mintha egy tojást helyeznénk a cipőnk és a gázpedál közé – akár 15 százaléknyi üzemanyagot is megspórolhatunk. Finoman gyorsítsunk és lassítsunk. A hirtelen fékezés vagy a tövig nyomott gázpedál nem csak az autó élettartamát csökkenti, de jelentősen, akár 30 százalékkal is növelheti a fogyasztás. Ezzel szemben, ha egyenletesen, kiegyensúlyozottan vezetünk 20-30 százalékkal csökkenthetjük a fogyasztásunkat és persze a károsanyag-kibocsátást is.
Váltsunk fel minél hamarabb. Ha a nem megfelelő sebességben vezetjük az autót, többet fogyaszt. Csak akkor használjuk a légkondicionálót, ha valóban szükségünk van rá. Alacsony sebességnél (60km/ó alatt) a légkondi sokat, akár 4-5 litert is fogyaszt, így a városon belül érdemes inkább letekerni az ablakot, a légkondit pedig például az autópályán használni. Használjunk tempomatot. A tempomat az egyenletes sebesség megtartásával segít üzemanyagot spórolni, amely akár 7 százalékos megtakarítást is jelenthet sík terepen. Ugyanakkor emelkedőn érdemes kikapcsolni, mivel ilyenkor az autónak több energiára lenne szüksége, hogy hegymenetben is megtartsa az adott sebességet.
Játsszunk: ragasszunk egy vízzel teli poharat egy lezárható befőttes üvegbe. Tegyük az autónk pohártartójába és induljunk el. Minél kevesebb víz ömlik ki utunk végére az üvegbe, annál inkább sikerült az eco-driving módszereit alkalmaznunk.
Válasszunk megfelelő benzintípust. A benzinhez hozzákevert különböző adalék és kenőanyagok nem csupán reklámfogások, valóban elősegíthetik az alacsonyabb fogyasztást és a hosszabb élettartamot. Ugyanannyi tankolással akár 10 százalékkal is messzebbre juthatunk, ha megfelelően választunk. Kerüljük a motor üres járatását. Ha például sorompónál kell megállnunk, érdemes leállítani a motort. A motor menet nélküli járatása akár óránként 2 liter üzemanyag elpocsékolását is jelentheti.
Parkoljunk árnyékba. A nyári forróságban minél inkább próbáljuk elkerülni az autó felmelegedését fényvisszaverő takarókkal és a megfelelő helyre történő parkolással. Így elkerülhetjük, hogy az autónk akár 60 oC-ra is felmelegedjen és hogy már indításkor a maximumra állítsuk a légkondicionálót.
Tankoláskor erősen húzzuk meg a benzinsapkát. A nem megfelelően záródó benzintartályból az üzemanyag egy része elillan. A Car Care Council vizsgálata szerint naponta körülbelül 555 millió liter benzin párolog el így az autókból.
Mindig időben és megfelelően végeztessük el az autó szervizelését. A megfelelően karbantartott autó kevesebbet fogyaszt és az élettartama is jelentősen növelhető. A nem megfelelően karbantartott motor akár 50 százalékkal több üzemanyagot is fogyaszthat és a károsanyag kibocsátása is akár 50 százalékkal emelkedhet.
Cikkünket megtalálja a hir24 portálon is!