Ha minden költséget összevetünk, tíz-tizenöt év használat után az autónkra a vételár három, három és félszeresét költjük üzemanyag és a legkülönfélébb díjak, adók és alkatrészek formájában. És ebben még nincsenek benne, a nem várt javítások költségei és a környezetnek okozott kár. Új sorozatunkban forintosítjuk a mindennapos autóhasználatot.
A hitel, az üzemanyag, javítások és a számtalan díj és adó, a környezetben okozott károk mind-mind beleszámítanak az autóhasználat költségeibe. A WWF Magyarország (www.wwf.hu ) közreműködésével sorozatot indítunk: hova mennek az autóra költött milliók a vételáron túl? Indul a Zöld Flotta Projekt az fn.hu-n.
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen és mekkora költségekkel jár egy autó tulajdonlása, fenntartása és üzemeltetése. A vételáron és a hozzá kapcsolódó hitelek kamatköltségein túl még mindenképpen számolnunk kell az üzemanyaggal, a karbantartási és a szerviz költségeivel, biztosítási díjakkal, adókkal és egy sor egyéb költségelemmel, mint például az autópálya-használati díjakkal is.
A karbantartási és szervizköltségek között nem csak a rendszeres éves szervizek díjaira érdemes gondolni, de például a téli-nyári gumicsere költségeire, a mosatásra, izzócserékre, ablakmosókra, olajcserékre és természetesen az előre nem látható különböző javítások költségeire is. A különféle adók és díjak között találhatjuk a regisztrációs adót, az eredetvizsgálati díjat, a forgalmival és környezetvédelmi felülvizsgálattal kapcsolatos díjakat, a gépjárműadót, és így tovább. Bár az elmúlt években az egyes biztosítók közötti verseny mérsékelte a kötelező felelősség biztosítás és a Casco díjait, de azok még így is jelentős éves kiadást jelentenek.
Kiadások a vételáron túl
Az Origo.hu 2008-as elemzésében három népszerű autómodell költségeit vizsgálta, évi 15 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, a gyári fogyasztási adatokkal, az interneten elérhető legolcsóbb kötelező felelősségbiztosítással és literenként 295 Ft-os benzinárral számolva. Ugyanakkor nem számoltak egy sor olyan költségelemmel, mint például a szervizeken kívüli karbantartási költségek, vagy éppen a parkolási és autópályadíjak. Még ilyen feltételek és ilyen alacsony benzinár mellett is az autók 10 éves költségére a vételi ár három-három és fészerese adódott.
A 100 százalékban hitelre vásárolt 1.8 milliós Chevrolet Spark 0.8 Direct 10 év alatt összességében 6.5 millió forint kiadással jár. A 10 százalék önrésszel vásárolt 1.3 GC Suzuki Swift ára 2,7 millió forint volt, de a többi költséget is figyelembe véve 10 év alatt összesen 8,2 millió Ft-ba kerül. Az elemzés alapján az eredetileg 3 milliós Renault Mégane Limusine végül tíz év alatt 8,7 milliót kóstál.
A portfolio.hu 2011-es elemzése szerint egy Ford Focus 5 év alatt, 150.000 km futásteljesítménnyel 10 millió forintba kerülne. A Levegő Munkacsoport 2010-ben négy autó esetében hasonlította össze a költségeket a céges és magánhasználat esetében is. Magánhasználatban egy 1,85 millió forintos Chevrolet Spark tíz év alatt körülbelül hétmillió, egy 4,2 millió forintos Skoda Octavia pedig 11 millió forintot „vitt el”.
A drágább olcsóbb?
Hasonló nemzetközi tanulmányok sora létezik, ezek közül az egyik legérdekesebb a Consumer Reports elemzése, amely bemutatja, hogy még az USA-ban is, ahol sokkal alacsonyabbak az üzemanyagköltségek, az autó összes költségének kevesebb mint a fele a vételi ára. A cikk szerint gyakran az alacsonyabb áru autók összköltsége magasabb, mint a drágábbaké.
Érdekes szolgáltatást nyújt az edmunds.com web-site is, ahol az összes létező autómodellre meghatározható a tulajdonlás összes költsége (’true cost to own’) annak függvényében, hogy hol vásárolják és használják a járművet. A kalkulátor arra is használható, hogy megmutassa ugyanaz a modell kisebb motorral sokkal olcsóbb tud lenni.
Ezek a számítások jellemzően nem veszik figyelembe – vagy jobb esetben alulbecslik az előre nem látható javítási költségeket, autópálya-bérleteket, parkolási költségeket, gyorshajtási büntetéseket és így tovább. Nem számolnak továbbá azzal sem, hogy az autózás költségei jellemzően folyamatosan növekednek, például a benzin illetve gázolaj ára nagy valószínűséggel lesz magasabb 5 év múlva mint mostanában.
A számítások nem veszik figyelembe az autóhasználattal kapcsolatos társadalmi költségeket (pl. levegőszennyezés, baleseti költségek, stb) sem, ezek akár 40-50 forint/utas-kilométert is jelenthetnek, vagyis évi 15 ezer km esetében tíz év alatt 6-7,5 millió forinttal növelhetik az autóra immár társadalmi szinten fordított összeget.
Cikkünket megtalálja a hir24 portálon is!
Bár egy-egy autótípus alapmodelljének gyártási költsége az eladott darabszámtól függõen csökken, az árak hosszú távon mégis emelkednek. Persze ebben közrejátszanak a technikai újítások is, a benzin ára viszont e nélkül is meredeken emelkedik.
Sorozatunk elõzõ részében áttekintettük személygépkocsink tulajdonlásával, fenntartásával és üzemeltetésével kapcsolatos legfõbb költségeket. Ebbõl kiderült, hogy az autóhoz kapcsolódó összes költség 10 éves átlagos használatot feltételezve a jármû árának körülbelül háromszorosát éri el. Miután az autóvásárlás és tulajdonlás akár egy évtizedre is szóló döntés, ezért érdemes lehet megvizsgálni, hogy a gépkocsik tulajdonlásának és használatával kapcsolatos meghatározó költségelemek várhatóan hogyan változnak a jövõben. Ehhez elõször nézzünk néhány példát a múltból.
Nehéz összehasonlítani több évtizeddel korábbi autómodelleket a maiakkal, ugyanakkor érdemes megnézni néhány, évtizedek óta a piacon levõ meghatározó modell alapárának változását. Például a Volkswagen Golf alapváltozatának ára 40 évvel ezelõtti 10 ezer euró körüli összegrõl folyamatosan növekedett. A Golf I alapmodellje 1974-es megjelenésekor 7995 DM-be, mai értéken 10 800 euróba került. 35 évvel késõbb, a 2009-ben megjelenõ Golf VI alapmodelljéért pedig 16 500 eurót kellett fizetni. Vagyis az éves növekedés körülbelül 1,2 százalék, azaz a hosszútávú inflációtól nem jelentõsen eltérõ mértékû.
Mennyibe kerül az autónk?
A hitel, az üzemanyag, javítások és a számtalan díj és adó, a környezetben okozott károk mind-mind beleszámítanak az autóhasználat költségeibe.
Természetesen a Golf I és a Golf VI két teljesen különbözõ technikai-kényelmi- biztonsági-környezeti hatású gépjármû, ugyanakkor az elmúlt több mint 35 évben Golfok millióit értékesítették, ami jelentõsen lecsökkenthette az egy-egy autóra esõ gyártási költségeket is. Valószínûsíthetõ ugyanakkor, hogy az egyre intenzívebb verseny következtében az autók árait egyre erõsebben a piac és egyre kevésbé az elõállítási költségek határozzák meg. Ugyanakkor ugrásszerû változásokat jelentõs technikai újítások is okozhatnak. Ilyen volt a Ford T-modell tömeggyártásának megindulása a XX. század elején, de ilyen lehet egy jelentõs technikai áttörés például az elektromos autók akkumulátorainak költségében is.
Talán meglepõ, de a benzin és a gázolaj árának növekedése 1990 és 2009 között elmaradt az infláció mértékétõl. Míg e két évtized alatt az árak Magyarországon átlagosan megtízszerezõdtek, addig az üzemanyagárak körülbelül hatszorosára emelkedtek. Az 1990-es 50 forint per literes árak 2009-re 260-270 Ft körülire ugrottak. Ugyanakkor az elmúlt két évben robbanásszerûen növekedtek és ma már a 400 forintos határt közelítik. Ami a jövõt illeti, a benzin és gázolaj árát rengeteg tényezõ befolyásolja, ugyanakkor a hosszútávú olajár-elõrejelzések is az árak növekedésével számolnak. Például az IEA a 2010-es World Energy Outlookban a nyersolaj árak jelentõs mértékû emelkedésével számol:
Cikkünket megtalálja a hir24 portálon is!